بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

جان هیداک

دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴ ب.ظ

John Hejduk

جان هیداک


... معماران باید به خلق عملکردهای جدید توجه کنند ...


جان هیداک

معمار، هنرمند و مدرس برجسته بود که بیشتر زندگی اش را در آمریکا گذراند. از هیداک بیشتر به علت استفاده اش ازاشکال و اشیاء جذاب سخت ساز یاد می شود. همچنین  به علت علاقه ی وافرش به اشکال هندسی، ساختار ها و رابطه ی متقابل میان آنها شهرت دارد.هداک در مدرسه ی معماری و هنر  یونین کوپر در دانشگاه سینسیناتی  و کالج طراحی هاروارد  تحصیل کرد که در سال ۱۹۵۳ با مدرک استادی دانشگاه از آنجا فارغ التحصیل شد. او در شرکت ها  و ادارات مختلف نیویورک کار کرد و با مدارس زیادی مشارکت داشت. از جمله نیویورک ۵، گروه تگزاس رنجر وغیره . وی از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰ ریاست مدرسه ی معماری یونین کوپر را بر عهده داشت. کار و آموزش او با یک سری تحقیقات بر روی مکعبات،پلکاه ها و اشکال قوت گرفت. برای کمک به تحقیقاتش ، یک کمک هزینه از بنیاد گزاهام در سال ۱۹۶۷ دریافت نمود . به واقع ، بررسی و فضاسازی مدرن هیداک که بسیار متاثر از فرانک لوید رایت و لودینگ می ان بود او را از علائقش ، که از متولوژی و روح گرایی تاثیر می پذیرفت و نهایت سرشت شاعرانه اش را به تصویر می کشید، دور ساخت. رابطه ی بین اشکال هیداک و دنیای اطراف ، موضوعی جنجالی است که سوالاتی را مشابه با آنچه در رابطه با اولین ساخته های پیترآیزنمن به ذهنمان خطور می کرد، به خاطر می آورد. ساخته های هداک در سالهای ۱۹۸۰ ظهور یافتند. (ماسک مدوسای در برزیل، برج کروزبزگ در برلین، خانه ی دو برادر در تگل هاربور برلین، و …) از آثار اویند. نظریه پردازان و محققان هم عصرش  از جمله: کا مایکل های، مارک لیندر، آرای سومول  و رناتا هیداک تحقیقات و آثاری را از او در مورد هیداک انتشار دادند. مدرسه معماری کوپریونیون که در شهر نیویورک در ایالات متحده آمریکا واقع است در دهه های اخیر در زمره بهترین مدارس معماری جهان شناخته شده است. در حقیقت از یک سو، حضور معماران شاخص و صاحب سبک همچون پیتر آیزنمن، برناردچومی، جان هیداک و… درعرصه آموزش در این مدرسه و از سوی دیگر موفقیت های چشم گیر فارغ التحصیلان آن همچون شیگروبن، توشیکوموری، دانیل لیبسکیند درعرصه جهانی به طور توأمان موجب شده است که شیوه آموزش معماری این مدرسه همتراز با دیگر مدارس مطرح معماری دنیا مورد توجه باشد. یکی از دلایل اهمیت سیستم آموزشی در مدرسه معماری کوپریونیون، به وقوع پیوستن، اندیشه های جان هیداک درخصوص شیوه آموزش معماری است. جان هیداک که خود در سال ١٩۵٠ از این مدرسه معماری فارغ التحصیل شد از ١٩۶۴تا ١٩٧۵ در آن به تدریس پرداخت و ازآن پس به مدت ٢۵سال تا پایان عمرش(سال ٢٠٠٠) ، سرپرست مدرسه معماری کوپرینیون بود. منتقدین معماری که از جان هیداک به عنوان معمار-پژوهشگر و معمار- معلم یاد می کنند، عقیده دارند که وی نه تنها پایه گذار سیستم آموزش معماری در این مدرسه بوده بلکه افکار، عقاید و تألیفاتش بر آموزش معماری در آمریکا تأثیر بسزایی داشته است. در ۱۹۷۲ کار هیداک به همراه کارهای پیترآیزنمن, مایکل گریوز, چارلز گواتمی و ریچارد مایر در کتاب پنج معمار به ویراستاری کالین رو معرفی شد و این پنج نفر در آن زمان به "پنج معمار نیویورکی" یا "سفیدها" که حاکی از شیفتگی آنها به فرم محض بود,مشهور شدند. شروع پست مدرن سفید که جنکز آن را به عنوان لیت مدرنیسم ( آخر مدرنیسم) یاد کرده است ، در دهه ۱۹۶۰ تقریبا با شروع معماری پست مدرن بود. بیشتر ساختمان های مکعب شکل این معماران جوان به رنگ سفید و جلد کتاب آن ها نیز به رنگ سفید بود لذا سبک معماری آنها به نام پست مدرن سفید نامگذاری شد .



   

خانه دیواری

 خانه دیواری کشفی تازه بود. در یک سوی دیوار مولفه های گردشی – رمپ، راه پله ، آسانسور- قرار داده شد اینها حجمی ، مات، تک رنگ و نسبت به سازه زمینی در پرس پکتیو بودند. رنگها سفید ، خاکستری و سیاه بودند مصالح بتن مسلح، فولاد و سیمان . وقتی یکی از ساکنان از دیوار عبور می کرد در فضایی بود که بر منظره (درختان، آب ، خاک، آسمان) تسلط داشت و اساساً خصوصی ، تأمل برانگیز و انعکاسی بود . سه طبقه کف معلق از مولفه های ترکیبی بصورت طره بیرون آمده بودند. مصالح این سمت دیوار شیشه و فلز انعکاسی بود . هدف دستیابی به حالتی سیال بود در حالیکه سمت ترکیبی سقف ، زمخت و بتنی بود سمت خصوصی رو به داخل انعکاسی بود ، نور به هزاران تکه تقسیم می شد  ، تصاویرآینه ای در امتداد سطح جلادیده فلز حرکت می کردند .


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


خانه دیواری


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی