بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

ریچارد میر

چهارشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۴۴ ب.ظ

Richard Meier

ریچارد میر


... اثرمعماری مثل فرزند یک معماراست که معمارتمام آموخته‌ها وتجربه‌های خودرا دراختیارآن قرارمی‌دهد ...


ریچارد میر

ریچارد میر متولد ۱۹۳۴ نیوجرسی ملقب به شوالیه سفید پست مدرنیسم در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه کورنل فارغ التحصیل شد پیش از تاسیس دفتر کار خود در نیویورک با ( مور- اوینگز- مریل ومارسل بروئر)همکاری میکرد وی ابتدا در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کرد و در سال ۱۹۶۳ به عضویت گروه پنج نیویورک در آمد . سفید های  گروه پنج دوره سفید و قهرمانانه ریت ولد ، گرپیوس ، تراگنی و بخصوص لوکوربوزیه را احیاء کردند اما مسائلی از زیبا شناسی را در کار خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بود . خانه های کاملاً سفید میر ، در زمینه ای از فضاهای سبز با لایه بندی های افقی و عمودی – که برگرفته از دوره اصلاحی کورب بود به چشم می خورد این گوناگونی ، در موضوع ابعاد ستوده شد . این گورهای سفید شده ، ترکیبات متغیری از دیوارک ها ، قاب های سفید و شیشه های لعاب داده شده هستند که به تناسب کارکرد ، با شیب ها و ارتباطات در شیوه موزه ای آمریکایی ، بیشتر به کار می روند . مزیت کار های میر در اجتماع  این است که ساختمانهای او ، به سرعت قابل شناسایی است . به نظر میرسید که میر برنده طرح لوکوروبوزیه بوده است با نتایج مصیبت باری که در پی داشت . ریچارد میر ، یکی از برجسته ترین معماران مدرن قرن حاضر می باشد.




کلیسای جوبیلی

به طور رسمی به عنوان کلیسای پدر روحانی Dio Misericordioso شناخته می شود که کلیسا و مرکز اجتماعی در Tre Teste رم است.این کلیسا در خدمت هشت هزار نفر از ساکنان این ناحیه میباشد. سایت کلیسا به چهار قسمت اصلی تقسیم می شوند:
اول ، حوزه ، از جمله مرکز کلیسا و جامعه
دوم ، تراس در شمال شرق
سوم ، دادگاه شمال غرب تفریح و سرگرمی
چهارم ، منطقه غرب پارکینگ
ضلع جنوبی کلیسا سه دیوار بزرگ منحنی از بتن می باشد که برشی از کره است.از ویژگی این دیوارهای ضخیم بتنی این است که از اتلاف انرژی در داخل کلیسا جلوگیری میکند و نوسانات دمایی را به حداقل میرساند.


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل


کلیسای ژوبیل




مرکز گتی (Getty Center) تاسیس ۱۹۹۷

یکی از مراکز هنری و فرهنگی معروف جهان محسوب می‌گردد. این مرکز شامل یک بنیاد، یک موزه، یک مرکز حفاظت از آثار فرهنگی، و مرکز پژوهش آثار تاریخی می‌باشد. مرکز گتی در دو مکان در شمال لس آنجلس قرار دارد. بنیانگذار مرکز پل ج. گتی نام دارد. این مرکز بیشتر روی آثار و فرهنگ و تمدن اروپا تمرکز دارد. کلکسیون عکاسی این مرکز نیز آوازهٔ فراوانی دارد. مرکز در یک پروژهٔ عظیم توسط معمار شهیر ریچارد مایر طراحی گردید.از آثار ارزنده این مرکز می‌توان به آثاری از پل سزان، کلود مونه، رنوار، تیپولو، فراگونارد، میکلانژ، آندریا مانتنیا، لوکاس کراناخ و دیگران اشاره نمود.


مرکز گتی


مرکز گتی


مرکز گتی


مرکز گتی


مرکز گتی


مرکز گتی




خانه ساحلی

یکی از مهمترین پروژه‌های مسکونی «ریچارد میر» می‌باشد. سایت این پروژه مربع بوده و چنانچه از نام آن نیز پیداست در حاشیه ساحل و با فاصله کمی از دریا واقع شده است. هر چند که این بنا در زمینی مسطح و در مجاورت ساحلی شنی طراحی شده است اما این ویلا نیز همچون «خانه داگلاس» (۱۹۷۳) یکی از مهمترین آثار مسکونی «میر» ک در شیب تند جنگل قرار دارد. به خوبی با محیط پیرامون خود در ارتباط بوده و پاسخگوی نیازهای ساکنین می‌باشد. ساختار حجمی ویلا حاصل از کنار هم قرار گرفتن سه حجم شاخص است که در سایت پلان مجموعه قابل تشخیص می باشند. مستطیلی کشیده که فضاهای خصوصی خانه در آن قرار دارند، حجمی با دیوارهای منحنی که فضای مطالعه ودفتر کار خانگی را در خود جای داده و مکعبی که در کنج سایت قرار گرفته و شامل سوئیت مهمان می باشد. نحوه مکان‌یابی توده‌ها در سایت موجب شده است تا فضای باز، در میان و پیرامون احجام شکل گرفته و بدین ترتیب فضاهای باز و نیمه باز با کیفیاتی متفاوت پدید آید. امتداد کفپوش‌های چوبی داخل بنا در سایت موجب پیوند درون و بیرون پروژه شده است. نسبت سطوح شفاف به دیواره‌های صلب سفید رنگ در دو نمای اصلی ویلا کاملاً عکس یکدیگر می باشد. به طوریکه بر خلاف جداره‌های رو به دریا، نمای روبه خیابان کاملاً صلب بوده و دید به فضاهای داخلی از خارج سایت کاملا کنترل شده است. در دو انتهای این نما دو درب پارکینگ سرپوشیده به صورت متقارن یکی در ترکیب با بنای اصلی و دیگری در زیر سوئیت مهمان قرار گرفته‌اند. جداره‌ای شفاف دید به حیاط ویلا را محدود ساخته و بر فراز آن صفحه‌ای باریک و افقی حجم مستقل را به بنای اصلی متصل می‌سازد. بر فراز پنجره‌های نشیمن و جداره شفاف رو به دریا نیز جهت کنترل تابش شدید آفتاب سایه بانی فلزی نصب شده است. در نمای داخل حیاط نیز شومینه و هواکش آن به صورتی انتزاعی از حجم بیرون زده و شاخص شده است. شفافیت سطوح در این نما به حدی است که در شب بنا همانند باکسی شیشه ای و نورانی به نظر می‌رسد که قسمتهایی از آن توسط صفحات و ستون‌هایی سفید رنگ محصور شده‌ است. طبقه همکف شامل نشیمنی عمومی به ارتفاع دو طبقه، غذاخوری،‌ آشپرخانه، سوئیت خواب مهمان و پارکینگ می‌باشد. در طبقه اول بنا نیز دو اتاق خواب فرزندان، خواب والدین به همراه اتاق تعویض لباس و سرویس بهداشتی و دفتر کار خانگی می باشد. سقف راهروی ارتباطی در این طبقه شفاف بوده و نور طبیعی از این طریق به قسمتهای مختلف داخلی نفوذ می‌کند. فضای مطالعه و دفتر کار که قسمت‌هایی از دیواره آن منحنی شکل می باشد مهمترین و شاخص ترین فضای ویلا بوده و علاوه به دریا و تراسی رو به حیاط دارد. جداره منحنی شکل این تراس نیمه محصور و چگونگی شکل گیری و اتصال آن نیز از دیگر شاخصه‌های این ویلا می باشد. مبلمان داخلی بنا نیز همچون سایر آثار «ریچارد مه‌بر»‌مینیمالیستی بوده و با پرهیز از رنگ و کاستن از تنوع دکوراسیون بر نقش معماری در پیدایش فضا تاکید شده است.


خانه ساحلی


خانه ساحلی


خانه ساحلی


خانه ساحلی


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی