بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

مایکل گریوز

دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۳ ب.ظ

Michael Graves

مایکل گریوز




مایکل گریوز

معمار آمریکایی در سال ۱۹۳۴ میلادی در ایندیاناپلیس متولد شد. تحصیلات معماری خود را در دانشگاه سین سیناتی و هاروارد گذراند و در سال ۱۹۶۰ جایزه رم به او تعلق گرفت. در همان سال وارد آکادمی آمریکایی رم شد و به‌عنوان عضو هیات امنا در آکادمی مشغول به کار شد. مایکل گریوز پس از کسب افتخارات و جوایز بسیار جزو گروه معماران پرکار قرن بیستم محسوب می‌شود. وی با طرح و ساخت بالغ بر ۵۵ میلیون متر مربع ساختمان در قرن بیستم و موفقیت‌های بسیارش جایزه مدال طلایی قرن را از آن خود کرد. هرچند که مایکل گریوز در جوانی و دهه ۷۰ ـ ۶۰ جزو ۵ آرشیتکت نیویورک، بیانیه‌ای بر اصول معماری مدرن صادر کرد، با این حال یکی از شاخص‌ترین معماران پست مدرن قرن بیستم به شمار می‌رود. گریوز اهل ایندیاناپلیس از شهرهایی که ریشه در تاریخ آمریکا دارد است. سرخپوستان آمریکایی و قبل از آن قبایل آزتک و مایا (نیای سرخپوستان) در آن شهر و ایالت زندگی می‌کرده‌اند. هرچند که محل اصلی آنها در آمریکای مرکزی بوده است ولی وجود فرم‌ها و روحیه سرخپوستی در آن شهر به‌شدت بر فرم‌های معمار آمریکایی مایکل گریوز تاثیرگذار بوده است. حجم‌های معماری و جزئیات ساختمان‌ها، تناسبات و تیزی‌های برخی از بام‌های ساختمان‌های گریوز نمادی از اشکال سرخپوستی دارد. ولی هنر ذاتی و روحی گریوز است که ترکیبات صحیحی از عوامل محیطی را به‌کار می‌گیرد. هرچند، پس از مدتی که وی مورد تمجید و تقدیر قرار گرفت، در بعضی از معماری‌هایش مزاح کرد. با این حال کل معماری‌اش را همچنان جدی و دقیق طرح و اجرا کرد. جزئیات معماری او بسیار پرکار و دقیق است. عناصر معماری داخلی‌اش به‌شدت تحت تاثیر حجم‌ها و کلیات قرار دارند. آنچه همواره اشاره کردیم که “کل ثابت“ در تمامی تفکرات معماران حرفه‌ای آنان را به تئوری و فرضشان متعهد و وفادار می‌کند، در گریوز به وضوح دیده می‌شود. صندلی‌های گریوز دقیقاً از جزئیات تاریخی و پست مدرن پیروی می‌کند و کلیه خطوط معماری وی در طرح صندلی‌هایش دیده می‌شود. راحتی نشستن بر صندلی‌های گریوز همچون فضاهای معماری‌اش آرام و قابل قبول می‌نماید. رنگ در معماری‌اش از عوامل تعیین کننده به حساب می‌آید که در جزئیات و عناصر معماری داخلی‌اش نیز عیناً دیده می‌شود.




ساختمان خدمات عمومی پرتلند

یکی از مهم ترین پروژه های گریوز است که برای او موفقیت جهانی به همراه داشت. ساختمان خدمات عمومی پرتلند بین سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۳ در نیواورلئان ساخته شد. ساختمان در یک نگاه گویای بیان طنز آمیز گریوز از عناصر معماری کلاسیک است. در طراحی ساختمان عناصر کلاسیک به صورت یک نقاشی انتزاعی روی حجم مکعبی شکل ساختمان کلاژ شده اند. نمای ساختمان طیف وسیعی از عناصر معماری را درون خود جای داده است.فرم ذوزنقه ای پیشانی ساختمان با الگوبرداری از طاق قوس معماری کلاسیک اجرا شده و به شیوه ی بناهای باستانی مجسمه ای در سردر ورودی آن نصب شده است که یادآور معمابد معماری مصری است. رنگ در این ساختمان چه به صورت ملایم در رنگ مایه ها و چه به صورت تند در ترکیب با رنگ های دیگر ازعناصر اساسی این بنا است. رواق ورودی ساختمان یادآور معماری معابد مصری است. و در کل نمادشناسی به کاررفته در این بنا یادآور معماری خانه ی مادر ونتوری است.


ساختمان خدمات عمومی پرتلند


ساختمان خدمات عمومی پرتلند




کتابخانه مرکزی دنور ( Denver Central Library)  

مایکل گریوز طراح کتابخانه مرکزی دنور با زیربنایی معادل ۵۰ هزار متر مربع هشتمین کتابخانه ایالت متحده از لحاظ متراژ زیربنای ساختمان می باشد. شاخصه این بنا حجمی مدور است که از توده اصلی جدا شده و در محوطه نفوذ کرده است. در طرح این بنا نیز همچون سایر آثار گریوز تقارنی نسبی در جداره ها و دیواره هایی قطور در پلان به چشم میخورند، همچنین از سنگ و دیگر مصالح رنگی و صلب به عنوان پوششی بر سازه بتنی استفاده شده است. یکی از شاخصه های بنا استوانه ای قطور و بلند است که بر فراز آن مکعبی با سقفی چوبی و پایه هایی تیره رنگ و شاخص در نما قرار گرفته است. این قسمت که تالاری برای مطالعه در خصوص تاریخ غرب را در خود جای داده است در داخل نیز با سازه ای چوبی کاملا مشخص می باشد.توده اصلی کتابخانه که فضاهای مطالعه و آرشیوها را در خود جای داده ساختمانی مکعبی و شش طبقه است که در مرکز طرح قرار گرفته و با رنگ قرمز از سایر قسمت های بنا قابل تشخیص می باشد.قسمتی از ساختمان به کتابخانه کودکان اختصاص یافته است.این بخش یکی از موفق ترین قسمت های کتابخانه است که بسیار مورد توجه شهروندان قرار گرفته است. در ضمن برخی از تجهیزات و جزئیات توسط گریوز طراحی شده اند.


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


کتابخانه مرکزی دنور


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی