بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

هانس هولاین

دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۲ ب.ظ

Hans Hollein

هانس هولاین


 ... همه معمارند و همه چیز معماری است ...


هانس هولاین
هانس هولاین در مارس ۱۹۳۴ در وین بدنیا آمد و پس از تحصیل در آمریکا در سال ۱۹۶۴ اولین دفتر معماری خود را افتتاح کرد که آغازی بود بر موفقیت‌های مداوم وی در زمینه معماری در سطح جهانی. وی برنده جایزه پریتزکر ۱۹۸۵ است. او ۲۴ آوریل ۲۰۱۴ در سن هشتاد سالگی بر اثر یک بیماری شدید در وین درگذشت. هانس هولاین، معمار اتریشی خالق تعدادی از شاهکارهای هنر معماری جهان از جمله ویترین‌های موزه آبگینه و سفالینه تهران بود. در سال ۱۹۸۵ برنده جایزه معماری پریتزکر معتبرترین جایزه معماری جهان شد. او خالق چند شاهکار شاخص هنر معماری در آلمان از جمله موزه صومعه کوهی در مونشن‌گلادباخ، موزه هنرهای مدرن در فرانکفورت و ساختمان سفارت اتریش در برلین است. همچنین از دیگر کارهای او که شهرت جهانی دارند  می‌توان به موزه آتشفشان در فرانسه، گالری هاس هاوس در وین، آسمان‌خراش‌هایی در تایوان و ساختمان چند بانک در اسپانیا، عربستان و پرو اشاره کرد.



ساختمان هاس

از مهم ترین و معروف ترین کارهای هانس هولاین در وین است. سایت ساختمان درست مقابل کلیسای گوتیک زانکت اشتفان قرار دارد. ساخت این ساختمان ۱۰ طبقه ی اداری – تجاری که با مصالحی چون سنگ و شیشه های گران قیمت طراحی شده است در سال ۱۹۹۰ به اتمام رسید. از نکات بارز و شایان تأمل این بنا استقلال بین پوسته ی بیرونی مجموعه و اسکلت آن است هرچند اجزای به کاررفته در نما با فضاهای داخلی ارتباط منطقی دارند. ضمنا اشاره به این نکته نیز جالب است که بناهای اداری – تجاری در وین تا زمان ساخت این بنا معمولا دارای مرز بندی مشخصی بین قسمت های اداری و تجاری خود بودند. این سنت رایج را هولاین با پنهان کردن کاربری ها شکست. استفاده از شیشه در قسمت هایی از نما به خصوص در برجک مدور ملهم از آثار اتو واگنر باعث منعکس شدن تصویر کلیسای گوتیک در اثری مدرن و ایجاد رابطه با آن می شود. در عین حال این تصویر شیشه ها می شکند و به عمق بنا نفوذ می کند و این برای ناظر اثر تداعی کننده ی بنیادهای پست مدرنیستی است. او با استفاده ی آگاهانه از پتانسیل های نمای ساختمان به خصوص فرم استوانه ای آن سعی نمود تا فضاهای داخلی مجموعه را متناسب با فضاهای پر و خالی نما طراحی نماید. لذا با استقرار عملکردهای مختلف متناسب با نمای ساختمان به طراحی داخلی مجموعه جلوه ای خاص بخشیده است به طوری که از فضای باز طبقه ی فوقانی جهت رستوران و چشم انداری به میدان و از فضای استوانه ای جهت قرارگیری ایوان ها و تلفیق آن با مغازه ها استفاده کرده است.


ساختمان هاس

ساختمان هاس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی