بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

والتر گروپیوس

يكشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۳ ب.ظ

Walter Gropius

والتر گروپیوس


 ... از قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف می‌کند ...


والتر گروپیوس
والتر گروپیوس معمار برجستهٔ آلمانی و بنیان‌گذار مدرسهٔ مشهور باوهاوس بود. گروپیوس پس از تحصیل در مونیخ (۱۹۰۳-۱۹۰۴) و برلین (۱۹۰۵-۱۹۰۷) به دفتر پِتِر بِهرنس پیوست و نزد او به اهمیت و شکوه پیشرفت صنعتی به عنوان نمودی از ظهور یک فرهنگ تازه پی برد. از ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۵ با آدولف مایر همکار بود. حاصل فعالیت وی در این سالها کارخانهٔ فاگوس بود که از شاخص ترین نمادهای جنبش مدرن به شمار می‌آید. در ۱۹۱۹ باوهاوس را در وایمار تأسیس کرد که والاترین دستاورد فعالیتهای آموزشی او به منظور تلفیق خلاقیت هنری با مقتضیات تولید صنعتی بود. تغییر مکان مدرسه به دِسائو در ۱۹۲۵ آغاز عصر فناوری در معماری مدرن بود که از معماران معاصر هلند تأثیر می‌پذیرفت و به آفرینش چندین اثر دارای اهمیت بین‌المللی انجامید. گروپیوس در ۱۹۲۸ باوهاوس را ترک کرد و به آزمودن اندیشه‌های جدیدی در شهرسازی و تیپولوژی خانه مشغول شد. با روی کار آمدن نازیسم به انگلیس، و سپس در ۱۹۳۷ به بستن مهاجرت کرد، در آنجا به تدریس در دانشگاه هاروارد پرداخت و نخست به همراه مارسل بروئر و سپس با گروه TAC به فعالیتهای حرفه‌ای خود نیز ادامه داد .



کارخانه فاگوس
نخستین ساختمان مهم گروپیوس , کارخانه ی قالب کفش فاگوس بود که در سال ۱۹۱۱ در آلمان ساخته شد. این بنا یک متوازی السطوح آجری با سطوح عظیم شیشه ای و یک قالب اسکلت فولادی باریک است. این بنا به واسطه ی استفاده از سیستم ساخت جدیدی اهمیت دارد که از یک قاب درونی از بتن مسلح تشکیل می شد. به این شکل امکان اجرای پوسته ی بیرونی شیشه ای به ارتفاع سه طبقه فراهم آمد. این پوسته به لطف اسکلت فولادی باریک خود حتی در گوشه های بنا نیز می چرخد و پیوسته باقی می ماند.

کارخانه ی فاگوس

کارخانه ی فاگوس

کارخانه ی فاگوس

کارخانه ی فاگوس

کارخانه ی فاگوس

کارخانه ی فاگوس

کارخانه ی فاگوس



مدرسه باهاوس (دسائو، آلمان)
باوهاوس به زبان آلمانی به معنی مدرسه معماری است. این بنا توسط والتر گروپیوس طراحی شده است. این بنا از سه بال تشکیل شده که توسط پل‌هایی با یکدیگر در ارتباط هستند. مدرسه باوهاوس شامل فضاهایی همچون فضایی برای آموزش، مسکن برای دانشجویان و اعضای دانشکده، تالار کنفرانس و فضاهای اداری می باشد. کلاسها و کارگاهها از طریق پل بزرگ دو طبقه ای که بر روی محل گذر قرار دارد و فضایی سرپوشیده ایجاد می کند، با یکدیگر ارتباط دارند. در این پل دو طبقه فضاهای آموزشی از جمله اتاق مدیریت، اتاق کارکنان، کتابخانه، آزمایشگاه فیزیک، اتاق‌های نقشه کشی و کلاس‌های درس قرار دارند. کلاسهای درس و کارگاههای در دو بال اصلی و در چهار طبقه شامل زیر زمین طبقه همکف و دو طبقه بر روی آن قرار دارد. مسکن دانشجویان و اعضای دانشکده از طریق بالی به ساختمان مدرسه متصل می شود و دسترسی خوبی به سالن اجتماعات و اتاق ناهارخوری دارد. طراحی گروپیوس انقلابی در ساخت مدرسه برای دانشجویان معماری و طراحی شد. او به عنوان یک تمرین معماری، علاقه‌مند به پیشرفت‌های ساختاری و تکنولوژیکی بود. برخی از پیشرفت‌های مختلف عبارتند از: لعاب پنجره، اسکلت بتن مسلح، سقف‌های پیش ساخته از سطح پایین‌تر، و سقف‌های پوشیده شده با آسفالت. برای متحد شدن دانش آموزان باوهاوس، دکوراسیون داخلی کل ساختمان با کمک دانش آموزان انجام گرفت: نقاشی دیواری به وسیله کارگاه نقاشی، چراغ‌های روشنائی توسط کارگاه فلزکاری و علامت گذای با حروف توسط چاپخانه. در این بنا دیوار بزرگ شیشه‌ای بخش جدایی ناپذیر از نمای ساختمان است. به منظور حفظ کردن دیواره شیشه‌ای گسترده، ستون‌ها بار را از دیوارهای اصلی منتقل می‌کنند. این پنجره‌های بزرگ نور آفتاب وسیعی را در طول روز وارد ساحتمان کرده، اگر چه در روزهای گرم تابستان تأثیر منفی ایجاد می‌کنند.

مدرسه باهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

مدرسه باوهاوس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی