بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

پتر بهرنس

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۴ ب.ظ

Peter Behrens

پیتر بهرنس




پتر بهرنس
پیتر برنس که طراح و معماری خودآموخته بود، نماینده ای فعال و برجسته برای جنبش آلمانی Jugendstil در اوایل قرن بیستم محسوب می شود. وی در سال ۱۸۶۸ در هامبورگ به دنیا آمد. نقاشی را در مونیخ فراگرفت و تا مدتی به عنوان نقاش و طراح صفحات کتاب کار می کرد. برنس تحت تأثیر هنرها و صنایع بریتانیا، اصلاحاتی در ایده آل های ویلیام موریس و دیگران انجام داد. در حیطه ی طراحی گرافیک، اهمیت فوق العاده ی برنس به دلیل چاپ آثار سمبولیستی اش، نمادگرایی در مجلات هنری، طرح هایش برای حروف و همکاری اش با کارخانه ی AEG در برلین بود. او همه ی این فعالیت ها را بین سال های ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۴ انجام داد.در سال ۱۹۰۷ پیتر برنز به همراه ۱۰ نفر دیگر از جمله هرمان موته زیوس Hermann Muthesius، تئودور فیشر Theodor Fischer، ژوزف هافمن Josef Hoffmann و... و همچنین حمایت ۱۲ کمپانی، موسسه ورک بوند را پایه گذاری کردند که از اصول جنبش هنر و پیشه اما با ساختاری مدرن تر پیروی می کردند. بعد از جنگ جهانی اول، برنس عمدتاً به عنوان یک معمار به فعالیت هایش ادامه داد. در آن زمان با توجه به حاکم بودن این دیدگاه که با تفسیر قرن، هنرها هم نیاز به تفسیر و بازنگری دارند، کارگاه های حروف ریزی آلمانی وظیفه ی طراحی حروف مورد نظرشان را به برنس محول کردند. این حروف باید روح نوین حاکم بر فضای آن زمان را بیان می کردند. این امید نیز وجود داشت که به واسطه ی این اقدامات، صنعت آلمان بتواند با صنعت فرانسه رقابت کند. برخلاف سبک سنتی آلمان ها که نوشتن متون به سبک گوتیک بود، برنس به طرح های سبک رومی (Roman) علاقه مند بود. او این تغییرات را از طریق پیوند دادن هرچه بیشتر طراحی و نوشتن حروف آلمانی با کیفیت خطاطی انجام داد. اولین طرح او «Behrens-Schrift» در سال ۱۹۰۲ بود. طرح بعدی در سال ۱۹۰۶ با نام Kursiv ارائه شد و در پی آن طرح«Behrens-Antigua » در سال ۱۹۰۸ ابداع گردید. از این طرح با عنوان مجسمه ی رومی در روح آلمانی یاد می شد. طرح های ابداعی برنس برای کمپانی AEG به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۹۰۷ برنس به عنوان مدیر هنری کارخانه ی AEG منصوب شد. این کارخانه ژنراتور، کابل، لامپ های معمولی، لامپ های قوسی و دیگر محصولات الکتریکی را که مصارف خانگی و صنعتی داشتند، در سطح گسترده تولید می کرد. این یکی از تحسین برانگیزترین انتصاب تاریخ طراحی بود. مسؤولیت های برنس رفته رفته افزایش یافتند. این مسؤولیت ها از نظارت بر دفاتر بازرگانی و تبلیغات تا ساماندهی محصولات در نمایشگاه های بین المللی را شامل می شدند. او نشانه ی تجاری AEG را به صورت یک شش ضلعی که یادآور نشانه ی عسل بود، دوباره طراحی کرد. برنس سپس طراحی محصولات جدیدی مانند کتری های الکتریکی، پنکه ها و لامپ ها را انجام داد. این روند به یک انسجام بصری در همه ی محصولات AEG منجر شد و باعث گردید محصولات AEG به طور گسترده ای بین مصرف کنندگان جا باز کنند و شناخته شوند. به این ترتیب او به عنوان پایه گذار مبحث هویت سازمانی corporate identity شناخته شد. استفاده فزاینده از طرح«Behrens-Antigua» به کمپانی جلوه ای تازه بخشید. طراحی حروف به سبک «Behrens-Antigua Roman » برای کارگاه حروف ریزی Klingspor ارائه شد، در بسیاری از طرح های شخصی برنز مورد استفاده قرار گرفت. در سال های ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۲، پیتر برنس شاگردان و همکاران سرشناسی از جمله لودویگ میس وندروهه Ludwig Mies van der Rohe، لوکوربوزیه Le Corbusier، آدولف میر Adolf Meyer و والتر گروپیوس Walter Gropius داشت. وی در سال ۱۹۲۲ برای تدریس به دانشگاه Bildenden Künste وین دعوت شد و همچنین ریاست Prussian Academy of Fine Arts در برلین را به عهده داشت. پیتر برنز در سال ۱۹۴۰ در برلین درگذشت. اما آثار تفکرات و سبک طراحی به وسیله شاگردانش از جمله گروپیوس، لوکوربوزیه و میس وندروهه در دنیای طراحی باقی ماند. به طوری که رد پای تفکرات او در طراحی محصولات نیمه اول قرن بیستم به طور کامل مشهود است.



نمونه طراحی های بهرنس برای AEG

نمونه طراحی های بهرنس برای AEG      

نمونه طراحی های بهرنس برای AEG

نمونه طراحی های بهرنس برای AEG

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی