بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

کنزو تانگه

يكشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۱۵ ب.ظ

Kenzo Tange

کنزو تانگه




کنزو تانگه

کنزو تانگه” در سال ۱۹۱۳ در اوزاکای ژاپن متولد شد. گر چه معمار شدن بسیار فراتر از رویاهای بی قرار او به عنوان یک پسر بود ،اما آثار لوکوربزیه ( Le Corbusier ) بود که تجسّم او را به وجد آورد تا در سال ۱۹۳۵ به عنوان دانشجوی معماری در دانشکده معماری دانشگاه توکیو شروع به تحصیل کرد .در سال ۱۹۶۱ موسسه ای با عنوان “کنزو تانگه آرتک” که بعد ها “کنزو تانگه آسوشیتسنام گرفت را تأسیس کرد و تا زِمان بازنشستگی اش یعنی سال ۱۹۷۴ در دانشگاه توکیو به تدریس مهندسی شهرسازی مشغول بود. از دانشجویان او می توان “فومی هی کو ما کی” ( Fumihiko Maki )، کوجی کامی یا” ( Koji Kamiya )، آراتا ای سوزاکی” ( Arata Isozaki )، کی شو کوروکاوا” ( Kisho Kurakawa ) و “تانه او اوکی” ( Taneo Oki ) را نام برد. رساله ی دکترایش را در سال ۱۹۵۹ با عنوان “ساختار شهرهای بزرگ با توجه به اندازه و موقعیّت آن ها” برگزید. طرح جامع او برای شهر توکیو در سال ۱۹۶۰ ، پاسخ منطقی تیم “تانگه” به این مشکلات بود که طبیعتی فکر شده را برای شهر قائل می شد که اجازه ی رشد و تغییرات را به شهر می بخشید . طرح جامع توکیوی او توجّهات بسیاری را به سمت خویش معطوف ساخت چرا که ایده ی نوی او مشتمل بر گسترش شهر از کناره های ساحلی بوسیله ی پل ، خرابه مصنوعی ، پارکینگ های شناور و “کلان ساختارها” در نوع خود بی نظیر و بسیار بدیع بود .طرح های جامع شهرسازی دیگر در سال ۱۹۶۷ برای استان فی یرا ( Fiera ) بولونیا(Bologna ) در ایتالیا شروع شده بود . و نیز برای شهر جدیدی با جمعیت ۶۰۰۰۰ نفر در کاتانیا ( Catania ) ایتالیا . با تمام این فعّالیّت ها در ایتالیا ، جای تعجّب ندارد که Olivetti کار طراحی دفتر مرکزی ژاپنی خود را به او واگذار کرد. تنها پروژه کامل شده “تانگه” در ایالات متحّده ، قسمت الحاقی موزه هنر مینیاپولیس” (Minneapolis ) است که طراحی کرد . قسمت اصلی این موزه در سال ۱۹۱۱ درقالب سبک نئوکلاسیک طراحی شده بود . در سنگاپور ، تانگه شماری از ساختمان های اصلی و بزرگ را طراحی کرده است ؛ The Overseas ، Union  Bank  ساختمان GB ، مرکز مخابرات و موسسه تکنولوژی ( Nanyang ) ، طراحی هتل Akaska Prince  در توکیو اکنون به نمادی از این شهر بدل گشته است . بناهای دیگر شامل مرکز ” Sogesttv ” ، ساختمان ” Henaei Mori ” ، موزه تاریخ ” Hyogo ” ، در تمام پروژه های او یک تِم کلّی به چشم می خورد که او در قالب کلمات این گونه بیانشان می کند : معماری باید چیزی داشته باشد قلب انسان آن را طلب می کند . اما هم چنان ، فرم های ساده ، فضاها و نماها باید منطقی باشند . کار خلاق امروزه با دو عامل هم زمان فن آوری و انسانیّت گره خورده است . نقش سنّت همانند یک کاتالیزور است که یک فرایند شیمیایی را تسریع کرده و جلو می اندازد . اما در پایان آزمایش دیگر قابل تشخیص نیست . سنّت ، مېتواند در فرایند خلق نقشی به عهده گیرد . امّا به خودی خود دیگر نمی تواند خلّاق باشد”. دنیای معماری درسال ۲۰۰۵ یکی از معماران برجسته قرن بیستم را از دست داد “کنزو تانگه” در سن ۹۱ سالگی درگذشت. وی در پیشرفت و توسعه ژاپن نقش مهمی را ایفا کرد و در سال ۱۹۶۴ استادیوم المپیک توکیو را بنا کرد. وی همچنین در سال ۱۹۶۷ کار ساخت مرکز رادیویی و تلویزیونی را به پایان رساند و در سال ۱۹۹۱ ساختمان مرکزی شهر توکیو را بنا کرد. او طراح «هتل تهران» است، که قرار بود در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان حجاب کنونی (روبروی وزارت کشاورزی و پایین تر از دبیرستان هشترودی) ساخته شود، که ساخت آن با انقلاب ۱۳۵۷ نیمه کاره ماند.




موزه یادبود صلح هیروشیما

این موزه واقع در پارک یادبود صلح هیروشما و به طراحی کنزو تانگه است. که در تاریخ آگوست 1955 به همراه سالن یادبود صلح هیروشیما تاسیس شده است. نمایشگاه موزه با ارئه حقایقی از بمباران اتمی، با هدف کمک به محو سلاح های هسته ای در سراسر جهان و ترویج صلح جهانی است.


موزه یادبود صلح هیروشیما


موزه یادبود صلح هیروشیما




ورزشگاه بین المللی Yoyogi

ورزشگاه ملیYoyogi  که توسط یکی از معروفترین معماران مدرنیست ژاپن، کنزو تانگه، طراحی شده برای بازی‌های المپیک تابستانی سال ۱۹۶۴ در توکیو، ژاپن ساخته شده است. این ورزشگاه به خاطر  طراحی متمایز آن به تندیس معماری تبدیل شده است. این ورزشگاه پیوندی بین زیبایی شناسی مدرن غربی و معماری سنتی ژاپنی برقرار کرده است. این تلفیق معماری ژاپنی و طراحی مدرن غربی، در حس بافت، ساختاری شبیه به یک پوسته حلزون بوجود آورده است. در این محوطه ۲ ورزشگاه طراحی شده است، ورزشگاه بزرگتر که از دو میدان مسابقه برای بازی های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ تشکیل شده، این ورزشگاه برای جمعیت ۱۰۵۰۰  نفر طراحی شده است و ورزشگاه کوچکتر که حدود۵۳۰۰  نفر را در خود نگه می دارد برای المپیکهای کوچک مختلف استفاده می شود. در این ورزشگاه کابل‌های متصل به بنا با منحنی‌های تیز، وسعت دید سقف ساختمان و خطوط منحنی بتنی در سایت به عنوان یک نهاد یکپارچه ظاهر می‌شود. این ساختار معلق متقارن، با سلیقه، تیرهای پشت ساختار مرکزی را پوشانده است. نیمرخ کم ورزشگاهها و فرم فراگیر سقف شباهت مختصری به پاگودا در ژاپن دارد. زمانی که ورزشگاه ملی Yoyogi به پایان رسید، این ورزشگاه دارای بزرگترین دهانه سقف معلق در جهان بود. این فرم پویا و ساختار اکسپرسیونیسم یکی از مهم ترین آثار کنزو تانگه بود که به عنوان یک نماد معماری مترقی ساخته شده است.  امروزه این ورزشگاه یکی از مکانهای توریستی توکیو می باشد.


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi


ورزشگاه بین المللی Yoyogi




کلیسای سنت مری

ساختمان هایی وجود دارند که متعلق به زمان و دوره خاصی نیستند. کلیسای جامع سنت مری توکیو توسط کنزو تانگه طراحی شده که قطعاً یکی از اینهاست. البته مواد و تکنولژی ساخت آن با یک پروژه از قرن بیستم قابل تشخیص است، اما ما به راحتی می توانیم بگوییم که این پروژه ۵۰ سال پیش ساخته شده است. این ساختمان از لحاظ کیفیت معماری معمولی نیست و این تنها به کیفیت این پروژه نمی باشد. کلیسای جامع توکیو به عنوان یکی از مهم ترین آثار تانگه مطرح شده و یکی از جالب ترین معماریهای توکیو به حساب می آید.  کلیسای جامع توکیو در سال ۱۹۶۴ به اتمام رسید و جایگزین کلیسایِ جامعِ قدیمیِ چوبی سوخته شده طی دوران جنگ شد. تانگه کلیسای جدید را به عنوان طرحی با ساختار بتن طراحی کرد، ساده در مفهوم و پیچیده در شکل، که سبُکی پرنده و بالهایش را به یاد می آورد. ارتفاع های مختلف از بال های غیرمتقارن ، حجم را به شکل پویا بر روی پس زمینه آسمان می سازد. بالاترین بال ۳۹،۴۱ متر ارتفاع دارد. هشت دیوار — عناصری که کل ساختار را نگه می دارد – همزمان پشت بام و دیوارها را تشکیل می دهد. حصار فضا و بازشو در بیرون از طریق شکاف های عمودی است . بازتاب نور خورشید بر روی روکش فولاد ضد زنگ خارجی همچون یک لباس درخشان بر روی قطعه‌ی بتنی سخت به نظر می رسد. هر چند روکش فلزی تک رنگ، منحنی‌ها و پروفیل های U  شکل باعث افزایش پویایی ساختار است. فضای ورودی با پایین آمدن سقف خود را معرفی می کند .اثر نور بر روی دیواره های کج، که در هر ساعت در حال تغییراست، فضای داخلی فوق العاده ای را بوجود می آورد. در اثر اصابت نور مستقیم خورشید و بازتاب منتشر شده آن اشعه ها بر روی سطوح کج، بازدید کننده کج بودن دیوارهای بتنی را براحتی تشخیص می دهد. با عبور نور از شکاف شیشه ای و با ایجاد چهار خط عمودی در بین دیوارها و چهار خط افقی بر روی سقف؛ صلیبی در بالای سر بوجود می آید و این کنتراست تیره و روشنی افزایش نمادگرایی از کلیسا به عنوان یک فضای مذهبی است.


کلیسای سنت مری

کلیسای سنت مری

کلیسای سنت مری

کلیسای سنت مری

کلیسای سنت مری

کلیسای سنت مری

کلیسای سنت مری

نظرات (۱)

عالیه
پاسخ:
مچکرم .

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی