آلدو روسی
Aldo Rossi
... یک بنا در ابتدا نیازمند شکل است ولی نیازمند عملکرد فوری نیست و آنچه باعث به وجود آمدن شهر می شود شکل یا فرم آن است ...
آلدو روسی
آلدو روسی ( ۳ می ۱۹۳۱ - ۴ سپتامبر ۱۹۹۷ )، یکی از با نفوذ ترین معماران در طول دوره ۱۹۸۸-۱۹۷۲ است که در سه حوزه مختلف تئوری ، ترسیم و معماری شهرتی جهانی دارد. او پس ازدریافت درجه دکتری در سال ۱۹۵۹ از دانشگاه پلی تکنیک در میلان به عنوان دستیار آموزشی با معماران مشهور، Ludovico Quaroni و Carlo Aymonino کار کرد. آلدو روسی در سال ۱۹۶۵ عضو هیئت علمی مدرسه معماری در میلان و در دانشگاهی در ونیز شد. وی از سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۵ در ETH در زوریخ تدریس کرد. اویک معمار برجستهٔ اهل ایتالیا بود. روسی در سال ۱۹۹۰ برنده جایزه معماری پریتزکر شد. او آدمی منطقی بود علیه همه سبک های بین المللی با خط مشی متفاوت می خواست ساعت آلسی رو عقب بیندارد. آلدو روسی (۱۹۹۸ -۱۹۳۱) نظریه پرداز اهل میلان و ازاعضای فعال مکتب نوعقل گرای پست مدرن لاتندزا بود. اثرمنتشره او(۱۹۶۶)با عنوان ((L Architettera della citta)) مقاله ای انتقادی درباره حرکتی مدرن و دگرگون ساز برنامه ریزی شهری برای شهر های کهن بود که در آن سعی کرد فهرستی از بناهای ماندگار را تدوین کند. بهترین آثار وی (معماری شهر) در سال ۱۹۶۶ و (معماری خردگرا) در سال ۱۹۷۵ می باشد. این موارد نظریه های نو کلاسیسم هندسی نواری قرن ۱۹ از بولی ،لدو و آدولف لوس ،همچنین ساختار های بومی و نماد های سورئالیستی شیریکو آمیخته به لیم وشگون در میدان های مبتنی شهری بود. راسی از پیروان مکتب خرد گرایی و از مخالفان عملکردگرایی مدرنیسم بود. روسی با کار کرد گرایی مخالف بود و در جهت حمایت از اختصار و مصرف گرایی انواع ساختمانهای کلی را که در آنها تا حدودی فرم های متنوع ( مربع ها،چند ضلعی ها و استوانه ها ) استفاده شده است پیشنهاد کرد. اینها خود گردان هستند و کارکردها در جهت هماهنگی با آنها تغییر می کند نه برعکس. راسی از پیروان مکتب خرد گرایی و از مخالفان عملکردگرایی مدرنیسم بود وی معتقد است که عملکرد بنا از اهمیت کمتری نسبت به شکل آن برخوردار است زیرا عملکرد یک بنا می تواند در طول زمان تغییر و تحول یابد ولی شکل بنا می تواند همچنان ثابت بماند. متاسفانه ساختمانهای وی به بر انگیختن حس سردی ، یکنواختی ، تجربه ناپذیری ، معمول بودن گرایش دارد. این ساختمانها از لحاظ فنی هم حالت نا مطلوبی دارند. به همین دلیل وی سعی دارد تا با مطالعه بنا ها و بافت های موجود به ایجاد شکل های جدید در شهر بپردازد. به اعتقاد راسی (یک بنا در ابتدا نیازمند شکل است ولی نیازمند عملکرد فوری نیست و آنچه باعث به وجود آمدن شهر می شود شکل یا فرم آن است). راسی علت فرسودگی بافت های شهری را تحولات سریع انقلاب صنعتی و ورود اتومبیل به داخل شهر می داند. به همین دلیل وی سعی دارد تا با مطالعه بنا ها و بافت های موجود به ایجاد شکل های جدید در شهر بپردازد .
از کارهای مهم آلدوروسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• Gallaratese Quarter II in Milan, Italy (1968 –1974) with Carlo Aymonino
• قبرستان(San Cataldo ،Modena، Italy، (1971
• تئاترCarlo Felice در(Genoa، Italy، (1981
• (Centro direzionale, Perugia, Italy (1982–88
• هتل Palazzo در(Fukuoka، Japan، (1986–89
• موزه (Bonnefanten ،Maastricht، The Netherlands،(1990–94
• (Quartier Schützenstrasse in Berlin, Germany (1994–98
• Ca' di Cozzi in Verona, Italy
تئاتر کارلو فلیچه در جنووا
Centro direzionale, Perugia, Italy
موزه بون فانتن در ندرلند
Quartier Schützenstrasse in Berlin
Ca' di Cozzi in Verona, Italy