بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

نورمن فاستر

پنجشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۱۰ ب.ظ

Norman Foster

نورمن فاستر


معماری چیزی نیست که در ذهن منتقد باشد معماری در مورد زندگی واقعی است، درباره مردم است، درباره مسکن دادن به مردم و تأمین نیازهای ایشان است.


نورمن فاستر

نورمن فاستر در سال ۱۹۳۵ در منچستر انگلیس در خانواده ای فقیر به دنیا آمد شاید به آن زمان میان بچه های متولد شده در پایین شهر منچستر اتقاقی زیاد بزرگ نیافتاده بود پسری باموهایی مشکی به دنیا آمده بود اما امروز نورمن فاستر بزرگترین معمار بریتانیا ست او حتی چهره سیاسی و اجتماعی بسیار خوبی در بین احزاب سیاسی و اجتماعی دارد .از دلایل موفقیت او میتوان بهره بردن او از چشمانی مکانیکی و رویایی بی حد وحصر و بی پایان  را می توان بر شمرد . امروز همان پسری که در منطقه فقیر نشین منچستر به دنیا آمده بود مردی شده با مقیاسی جهانی مردی که همه او را به شکوه و عظمت در خاطر جای دادند درست مانند ساختمانهایش . در سن ۲۱ سالگی او بورس تحصیلی را در معتبر ترین مدرسه معماری جهان مدرسه معماری یلYale  University به خود اختصاص داد تا با رفتن به سرزمین آمال سپید ایالات متحده گام در راهی نهد که آینده آن روشن بود مدرسه معماری یل جایی بود که بیشترین تاثیر را در دیدگاه  نورمن گذاشت البته مدرسه ای  که شاید چندان خاطرات خوشی را مرد طلایی ریبیا (RIBIA ) امروز در خاطر نداشته باشد . نورمن جوان منچستری  در یل بود که با ریچارد راجرز فلورانسی  آشنا شد  او به همراه ودی و سوزی گروهی را در یل درست کردند به نام گروه ۴ . گروهی از جوانانی که در ان زمان این گروه عمده کارشان پیرامون مدرنیته ای بود که پنجه  در  معماری آن زمان افکنده بود می گذشت . بعد ها نورمن با وندی ازدواج کرد و ریچارد با سوزی این گروه کوچک تا سال ۱۹۶۷ در لندن  که دفتر معماری فاستر و همکاران راه افتاد  به بقای خود ادامه داد  . تاسیس این دفتر را باید پایان کار گروه ۴ دانست چون دیری نگذشت که اختلافات بالا گرفت نورمن با وندی نمی ساخت و بعد هم راجرز با سوزی و این چنین پایان زندگی زنا شویی آنها فرا رسید از گروه ۴ نفره نرمن و ریچارد ماندند و کار کردند  به طوری که هم نورمن فاستر و هم ریچارد راجرز در معماری هایتک خبره و ماهر شدند . راجرز  در سال ۱۹۷۰دفتر معماری با نام خودش را تاسیس کرد تا مستقل شود و در اولین پروژه مهمش  با معمار ایتالیایی رنزو (رتزو) پیانو  ژرژپمپیدیو را ساخت . نورمن در بعد ها با النا اوچوا  ازدواج کرد . و در سال ۱۹۸۳ مدال صلای RIBIAرا دریافت کرد  و در سال ۱۹۹۰ به خاطر ساختن  the Willis Faber Dumas building مدال Trustees را در یافت کرد و به عنوان knighted قهرمانی دست یافت  و چهار سال بعد پا را فراتر نهاد و مدال طلای انجمن معماران ایالات متحده را دریافت کرد . همان مدالی که عالیجناب سیاه پوش دنیل لیبسکیند هنوز آن را فتح نکرده  . و ۹ سال بعد در ۷ ژوئن سال ۱۹۹۹ به بالا ترین درجه معماری خود دست یافت و توانست جایزه Pritzer Architecture Prize  را دریافت کند . ( این جایزه ی نوبل در معماری است ) و ۵ روز بعد در روز جشن تولدش او در بریتانیا به مقام اعیانی و اشرافی  لرد دست یافت . شرکت سر لرد نورمن فاستر امروز در لندن – برلین – سنگاپور با بیش از ۸۰۰ نفر کارمند مشغول به ادامه فعالیت است       .




موزه ملی شیخ زاید

پنکه های عربی: این موزه درجزیره سادیات باانگیزه معرفی فرهنگ،آداب وسنن وتغییرات اقتصادی امارات نوین ساخته خواهدشد.این سازه دارای فضاهای بهینه ونوگرایانه ای می باشد که باعناصرسنتی وفرهنگ عربی درآمیخته است.ودریک محوطه طبیعی فضای سبز قرار می گیرد.موزه برروی یک تپه واقع شده که برفرازآن پنج برج قراردارد و ورودی آن درزیرتپه می باشد.این باعث شده که برج هامانند یک دودکش تبادل حرارتی عمل کنند وهوای تازه راجایگزین کند،هوایی که ازمجراهای زیرزمینی گذشته وخنک می شود. فرو رفتگی بخش مرکزی موزه نیزبه مثابه لنگریست که تعادل پنج بال فوقانی راحفظ می کند.فاستر کاربر روی این پروژه راشانسی بزرگ برای خود می داند. بادبان‌های فلزی موزه، همچون نوک بال‌های حشره‌ی غول آسایی به نظرمی‌رسد که سرخود را برای چرت زدن زیر خاک فروکرده است .این موزه به یاد بود شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیانگذار امارات متحده ساخته می‌شود. بال‌های موزه برای بازتاب علاقه‌ی شیخ به طبیعت، سمبلی از شکار با شاهین خواهند بود. این نوع شکار از سرگرمی‌های محبوب شیخ بوده است.درواقع این بال‌ها ‌تنها ‌قشنگ به نظر نمی‌رسند بلکه وظیفه‌ی دیگری نیز دارند  و آن، خنک کردن ساختمان است .برج‌های فلزی گرم می‌شوند و با کشیدن جریان هوای خنک به درون موزه، به عنوان یک دودکش حرارتی عمل می‌کنند. هوای تازه از پایین موزه وارد شده و از روی لوله‌های خنک کننده‌ی مخفی عبور کرده و سپس وارد سالن موزه می‌شود. گرمای بالای برج‌ها ‌با توجه به اثر دودکش حرارتی، هوا را به طور عمودی به بالا می‌کشند و شکل بال مانند برج باعث کاهش فشار در بالای برج شده وهوای گرم تماماً ازساختمان خارج می‌شود .این موزه در جزیره‌ی سعدیات در نزدیکی ابوظبی ساخته می‌شود و فروشگاه‌ها‌، کافه‌ها ‌و سالن‌های اجرا متعددی را درخود جای خواهد داد.


موزه ملی شیخ زاید


موزه ملی شیخ زاید


موزه ملی شیخ زاید


موزه ملی شیخ زاید


موزه ملی شیخ زاید




پل میلوفرانسه

بلندترین پل جاده‌ای جهان به ارتفاع ۳۴۳ متر است که در بالای رودخانه تارن در جنوب فرانسه قرار دارد.این پل توسط میشل ویرلوژو (مهندس سازه) و نورمن فاستر (معمار) طراحی و در دسامبر سال ۲۰۰۴ توسط ژاک شیراک رئیس جمهور سابق فرانسه افتتاح شد.جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادی در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بین هر ستون تشکیل شده است. این جاده بیش از ۳۶،۰۰۰ تن وزن داشته و با عمق ۴٫۲ متر به عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به حساب می آید. جاده پل شیبی ۳٪ از جنوب به شمال طی کرده و همچنین انحنایی به شعاع ۲۰ کیلومتر در سطح را به دلیل ایجاد زاویه دید بهتر برای رانندگان داراست.جاده پل بر روی ۷ ستون بتنی که ارتفاع آنها از ۷۷ تا ۲۴۶ متر متغیر است قرار گرفته است. ضخامت ستونها در پی ۲۴٫۵ متر بوده که در نهایت به ۱۱ متر ختم می شود. هر کدام از ستون‌ها نگهدارنده دکلی ۸۷ متری است که ۷۰۰ تن وزن دارد.

مراحل اصلی ساخت پل به طور خلاصه و به ترتیب شامل موارد زیر است:

احداث همزمان ستون‌های بتنی اصلی و پایه‌های کمکی فلزی بین هر دو ستون اصلی.

ساخت و سر هم نمودن قطعات جاده فلزی پل بر روی زمین.

سُر دادن جاده تکمیل شده بر روی ستون‌های اصلی و کمکی با استفاده از جک‌های عظیم هیدرولیک (۶۰۰ میلی متر در هر ۴ دقیقه)

بر پا نمودن دکل‌های فلزی از پیش ساخته شده ۸۷ متری و نصب آنها بر روی جاده فلزی.

انجام عملیات کابل کشی و اصلاح ناهمواری‌های ناشی از افتادگی جاده بر اثر وزن بسیار زیاد آن بوسیله کشش کابل ها.

برچیدن پایه‌های فلزی کمکی موقت.

احداث پروژه از ۱۶ اکتبر ۲۰۰۱ آغاز شد و پل میلو در ۱۶ دسامبر ۲۰۰۴، یک ماه پیش از موعد مقرر، رسما به بهره برداری رسید. احداث پل میلو نزدیک به ۳۹۴ میلیون یورو هزینه داشته که شرکت فرانسوی سازنده آن (Eiffage)، در ازای دریافت عوارض عبور و مرور خودروها از روی پل به مدت ۷۵ سال، هزینه ساخت و ساز پل را پرداخته است. برای ساخت پل بیش از ۱۲۷٬۰۰۰ متر مکعب بتن، ۱۹٬۰۰۰ تن فولاد برای آرماتورها و ۵٬۰۰۰ تن فولاد پیش تنیده برای کابل‌ها به کار رفته است. به ادعای سازندگان پل، پل میلو عمر مفیدی برابر با حداقل ۱۲۰ سال خواهد داشت.

پل میلو


پل میلو


پل میلو


پل میلو


پل میلو


پل میلو


پل میلو


پل میلو


پل میلو




برج خیارشور

۳۰St Mary Axe که همچنین معروف به برج خیارشور (Gherkin) نیز هست ، آسمان خراشی است با شکل متفاوت در لندن . ساخت این برج در دسامبر سال ۲۰۰۳ تکمیل شد و در مه سال ۲۰۰۴ افتتاح گردید . Gherkin دارای ۴۰ طبقه است و ۱۸۰ متر ارتفاع دارد . این برج توسط نورمن فاستر (Norman Foster) معمار بریتانیایی طراحی شده است . بعد از برنامه ریزی طرح ساخت برج هزاره لندن (London Millennium Tower ) برج ۳۸۶ متری با ۹۲ طبقه که جزء برج های بلند آن زمان بشمار می آمد که متاسفانه ساخت آن به اتمام نرسید ، نورمن فاستر تصمیم به ساخت برج خیارشوری Gherkin کرد .این آسمان خراش بر اساس صرفه جویی در مصرف انرژی به صورت شیشه ای طراحی شده است و شکاف هایی در این ساختمان بکار رفته است که یک نوع سیستم تهویه طبیعی بوجود آورده است. این طراحی زیبا و فوق العاده و رعایت تمام اصول مهندسی فقط می تواند کار معمار معروفی به نام نورمن فاستر باشد .شرکت ساختمانی Skanska مهمترین و بزرگترین شرکت ساخت و ساز سوئدی محسوب می شود که در سال ۱۸۸۷ میلادی تاسیس شد.این شرکت نقش مهمی در ساخت جاده ها،نیروگاهها،ادارات،سازمانها و ساختمانهای مهم سوئد داشته است.در سال ۲۰۰۸ میلادی، شرکت اسکانسکا بعنوان دهمین پیمانکار ساختمانی بزرگ در دنیا و ششمین پیمانکار ساختمانی بزرگ در آمریکا شناخته شد.مهمترین پروژه انجام شده این شرکت، برج اداری ۱۸۰ متری Mary Axe در لندن است که در سال ۲۰۰۴ میلادی افتتاح شد.


برج خیارشور


برج خیارشور


برج خیارشور


برج خیارشور


برج خیارشور


برج خیارشور




بزرگترین برج ساعت جهان در جوار مسجدالحرام

بزرگترین برج ساعت جهان در ارتفاع ۳۸۰ متری به همراه چهار برج مسکونی شامل شش هزار واحد و یک هتل پنج ستاره با هزار و ۲۶۰ باب اتاق در جوار مسجدالحرام ساخته می‌شود. این برج به گونه‌ای ساخته خواهد شد که از تمامی جهت‌ها و مسافت‌های دور قابل رویت باشد و تمامی زائران خانه خدا بتوانند آن را از هر جهت مشاهده کنند. ساعت مزبور متشکل از چهار ساعت است که دوتای آن‌ها اصلی و دوتای دیگر فرعی هستند. طول ضلع قاب ساعت‌های اصلی با احتساب حاشیه محل نصب لفظ جلاله، ۸۰ متر و عرض آن ۶۵ متر و قطر ساعت ۳۹ متر خواهد بود. در اطراف ساعت‌های چهارگانه، بالکنی به عرض پنج متر ساخته می‌شود و دو دستگاه بالابر نیز بازدیدکنندگان را به مقصد این بالکن جابه‌جا خواهد کرد. ارتفاع هریک از دو ساعت فرعی ۶۵ متر، عرض آن ۳۴ متر و قطر صفحه آن ۲۵ متر است. این طرح در صورت تحقق، یکی از بزرگترین طرح‌های معماری جهان و بزرگترین واحد عمرانی به لحاظ مساحت به‌ شمار می‌رود. مساحت زمین محل احداث ۴/۱ میلیون مترمربع بوده و از هفت برج به هم چسبیده با شش هزار واحد مسکونی تشکیل شده و هزینه احداث آن بیش از ۶/۱ میلیارد دلار برآورد شده است. با احداث برج ساعت، منطقه غربی حجاز دارای دو شاخص و نماد مهم معماری جهان یعنی ساعت مکه و فواره جده می‌شود.ارتفاع فواره جده ۲۶۱ متر و میزان آب خروجی از آن چهار هزار متر مکعب خواهد بود که توسط سه دستگاه موتور عظیم به شکل فواره و با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت پمپاژ می‌شود.


بزرگترین برج ساعت جهان


بزرگترین برج ساعت جهان


بزرگترین برج ساعت جهان


بزرگترین برج ساعت جهان


بزرگترین برج ساعت جهان


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی