بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

نیکولاس گریمشاو

شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۰۳ ب.ظ

Nicholas grimshaw

نیکولاس گریمشاو




نیکولاس گریمشاو

یکی از معماران با تجربه انگلیسی است، که پروژه های معماری بسیاری را ساخته است. او به سبب شیوه معماریش که می توان آن را های تک مدرن نامید، پیشرفت نموده است. از جمله آثار او می توان به پروژه ایدن در انگلیس سال 2001 و ترمینال بین المللی واترلو در لندن سال 1993 و پروژه در بریستل1994 و محصولات فروگراف طراحی صنعتی NGP  و ساختمان Frankfurt Messehalle  درآلمان سال 2001 و... اشاره کرد. یکی از آثار شناخته شده نیکلاس گریمشاو ترمینال واترلو است؛ به نظر می رسد، سازه عظیم آن عامل ماندگاری بنا در اذهان عمومی شده است.

 


 

پروژه Eden در انگلستان (2001)

این پروژه عظیم ترین بنای ساخته شده با استفاده از ETFE می­باشد. این بنا گلخانه بزرگی با گنبدهای ژئودزیک است که قابلیت پرورش انواع گونه ­های گیاهی بومی اقلیم­های مختلف سرتاسر جهان را داراست. از اقلیم مدیترانه ­ای گرفته تا جنگلهای پرباران استوایی. اما نکته اینجاست که تمام این ویژگی­ها مدیون قابلیتهای فوق­العاده ETFE نظیر انعطاف پذیری، سبکی، دوام و ... است که معمار پروژه نیکولاس گریمشاو را در طراحی و اجرای آن یاری نموده است.


پروژه Eden

پروژه Eden



ترمینال بین المللی واترلو

واقع در لندن با مساحتی در حدود 60هزار مترمربع و هزینه ای بالغ بر 130 میلیون پوند معادل 150 میلیون دلار یکی از شاخصه های دهه 90 لندن است. در سال 1988 کار فرمای پروژه، هیات مدیره شرکت راه آهن های بریتانیا، کار ساخت ترمینال را به نیکلاس گریمشاو سپرد و در سال 1993 اجرای موفق آن به پایان رسید. ساختمان ترمینال واترلو کاربرد و امکاناتی همانند فرودگاه را در خود جای داده است، حمل ونقل مسافر ،کنترل بلیت و لابی ورود وخروج و همه نیامندی های پشتیبانی مورد نیاز برای هدایت کردن 15 میلیون مسافر در سال را دارا است. این پروژه از دو بعد حایز اهمیت است، یکی معماری بنا و دیگری اهمیت واعتبار و پتانسیل موجود در آن اهمیت و اعتبار آن به سبب بین المللی بودن آن در میان کشورهای اروپایی است و همینطور حجم مسافری که در سال جا به جا می کند، اما ارزش معماری آن به دلایل مختلف حایز اعتبار است. نیکلاس گریمشاو معمار بنا در اوایل دهه 90 با ساختمان ترمینال بین المللی واترلو بازگشتی موفق و تیزهوشانه به معماری مدرن داشت؛ او بنای ماری شکل درخشنده ای با نمای شفاف و زیبا برای قطارهای پر سرعت ساخت، باوجود این، فکر طراح به دنبال خصوصیات شاخصی در اجرا و ساخت بود. به همین علت موقعیت سایت ترمینال بسیار اهمیت داشت. دراین راستا نیکلاس گریمشاو، در پلان طرح توجه خاصی به زمین و محیط اطراف خود دارد. استعداد زیبایی شناسانه او، عناصر سازه ایی را در پروژه فراهم آورده اند که در نتیجه آن سازه ای دارای انعطاف است، این سازه خرپای سه بعدی منحنی شکلی است که همگام با پوشش کاملا شیشه ای ترمینال دوقابلیت مهم را فراهم آورده است؛ اول اینکه به واسطه آن مسافران امکان دید به رودخانه تایمز و شهر را داشته و می توانند مناظر زیبای شهر را ببینند، دوم اینکه بنای ترمینال این قابلیت را دارد که قطارها از بیرون دیده شوند و این خود سبب ایجاد بنای یادمانی برای ورود به عصری جدید برای راه آهن بریتانیا است. توجه ماهرانه به دو بعد تکنولوژی و شاخصه های معماری در پوشش ترمینال مشهود است. 400 متر طول بنا در دهانه ای منحنی شکل به وسیله تکیه گاهی مفصلی بهم متصل شده اند. دهانه ها 35 متر تا 50 متر است. سازه این بنا، به طور کلی دارای سه مفصل است که بخش های قوسی شکل پوشش را با اتصالات قوسی ثابت شده، هندسه زیبایی شناسنامه سطوح آن سبب شده است، که مفصل مرکزی امکان حرکت از مرکز به سمت غرب سازه، که بالاترین نقطه انحنای سازه نیز هست، را داشته باشد. این همه موجبات ایجاد شیبی ملایم در سطوح شرقی، ساختمان را فراهم ساخته، در عین حال فضاهای مورد نیاز مجموعه به درستی حاصل می شوند کشیدگی ترمینال به حدی است که یک طول کامل قطار در آن جای می گیرد و سکویی برای 800 مسافر در آن وجود دارد، در کل پروژه را می توان به سه سطح اصلی تقسیم کرد: پارکینگ اتومبیل که در زیر زمین واقع شده است و دو سطح دیگر جهت امکانات وورد وخروج. طرح این ترمینال به طور قطع حالتی راهنمایی کننده وهدایتگر را برای مسافران خارجی که به سمت ترمینال در حال حرکت هستند، به وجود آورده است، دیدن قطارها سبب هدایت مسافران به سمت ترمینال جهت انجام روند یک مسافرت مانند کنترل بلیت، پاسپورت و... و رفتن به محوطه انتظار به وسیله یکی از دو پله برقی موجود، به نقطه ای در نزدیکی سکوی قطار می شود.تجربه ای بی نظیر از یک ایستگاه قطار... تجربه ای از اندیشه ای اصیل در تلفیق سازه و معماری.


ترمینال بین المللی واترلو

ترمینال بین المللی واترلو

ترمینال بین المللی واترلو

ترمینال بین المللی واترلو

ترمینال بین المللی واترلو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی