بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

بزرگان معماری

b o z o r g a n e m e m a r i . b l o g . i r

چارلز رنه مکینتاش

دوشنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۳۰ ب.ظ

Charles Rennie Mackintosh

چارلز رنه مکینتاش




چارلز رنه مکینتاش

او معمار ، طراح ، نقاش و یکی از پیشگامان هنر مدرن بود. او فرم صندلی ها را از ارگونومیک (فرم منطبق بر حالت بدن) به فرم هندسی تغییر داد. تشابه ابتکار او در آثارش را میتوان به جنبش مدرنیسم که الهام گرفته از آثار "باوهاوس"ربط داد. مکینتاش اهمیت ویژه ای به طراحی داخلی می داد. به عقیده او در طراحی یک ساختمان باید همه جزئیات با هم هارمونی داشته باشند. علاقه وافر به فرمهای ساده و بردباری او در دکوریت کردن نما در خلق این آثار دکوراسیون داخلی که در آن همه قسمتها بر پایه رابطه باهم و در عین حال با طبیعت است، سایه افکند. در صندلی های ساخت او منابع گنجانده شده از مدلهای طبیعی و اشکال هندسی ، کارهای دستی ارتفاعهای بلند در قسمت پشتی و دسته صندلی که مختص "هنر جدید" است به چشم میخورد. این ترکیبات یادآورلطافت و بلند اندیشی او در ساخت آثارش است. سبک ناب او بلافاصله در اتریش و آلمان مورد استقبال عمومی واقع شد ولی در کشور خودش تا سالهای پس از مرگش شناخته شده نبود .














دانشکده هنر گلاسکو

در سال های ۱۸۹۷ و ۱۸۹۹ ساخته شد و از ۱۹۰۷ تا ۱۹۰۹ گسترش یافت که برای مکینتاش اولین سفارشش به عنوان طراح مستقل بود . در این آثار مکینتاش تعبیری جدید و شورانگیز از گنجینه فرم های آرنوورا ارائه داد. خطوط پر پیچ و تاب تزیینی، وسیله ای برای افزایش غنای فضاهای داخلی در بخش های مختلف ساختمان شد و به این ترتیب رابطه بی واسطه تری بین استخوان بندی دیوارها که اغلب جسیم و گونیا بودند و دکوراسیون چوبی یا فلزی با قوس های پرپیچ و خم پدید آمد.


پلان دانشگاه هنر گلاسگوپلان دانشگاه هنر گلاسگوپلان دانشگاه هنر گلاسگو


برش دانشگاه هنر گلاسگو برش دانشگاه هنر گلاسگو


نما دانشگاه هنر گلاسگو


جزییات دانشگاه هنر گلاسگو دانشگاه هنر گلاسگو


حجم دانشگاه هنر گلاسگو


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارســال نظــر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

پشتیبانی